a) arahan
- pengajaran terhad, peringkat permulaan pengajaran, mengutamakan keselamatan, tanggungjawab sepenuhnya kepada guru
- berpusat guru, ikut arahan guru, demonstrasi oleh guru
b) latihan
- masa terhad, peringkat permulaan pengajaran, tanam sifat tanggungjawab, lebih masa latihan
- guru tentu pengajaran, demonstrasi oleh guru, pelajar melakukan aktiviti yang telah ditetapkan ikut masa
c) timbal balik
- tanggungjawab guru pada permulaan pengajaran, secara berpasangan, tanggugjawab pelajar dalam menilai, senarai semak disediakan guru, guru memerhati murid.
- guru tentu pelajaran, guru tentu kriteria, guru beri penerangan awal, guru uji kefahaman dengan demonstrasi.
d) semakan kendiri
- untuk lakuan yang senang dikenal pasti, pelajar bertanggungjawab atas pembelajaran, interaksi terhad
- guru tentu pelajaran, guru tentu kriteria, guru beri penerangan awal, pelajar menilai diri sendiri.
e) inklusif
- pelajar berpeluang untuk berjaya, pelajar tidak ketinggalan walaupun berbeza kebolehan, pelajar buat keputusan
- guru tentu pengajaran, guru tentu kriteria, guru beri peluang pelajar memilih pembelajaran ikut kemampuan
- contoh , murid dapat memilih aktiviti sama ada bangkit tubi, tekan tubi, ataupun lain-lain yang telah disediakan.
f) penemuan terbimbing
- guru merancang pembelajaran, guru menetapkan tugasan dan menyediakan soalan yang bertututan dan menjurus satu jawapan, guru beri masa untuk pelajar berfikir, guru ubah soalan jika tidak pelajar tidak dapat menjawab
- pelajar jawap soalan, pelajar melakukan tugasan ikut soalan.
g) penemuan berpusat
- guru sedia tugasan, tidak ada bimbingan guru, guru tetapkan tugasan, pelajar cari jawapn dengan pelbagai cara
h) penghasilan mencapah
- tugasan diberi, banyak cara penyelesaian, untuk pembagunan pasukan
- guru tetap tugasan yang mempunyai banyak jawapan, guru dorong pelajar menilai jawapan dan buat perbandingan
- pelajar cara jawpan pelbagai, pelajar menilai jawapan yang ada.
i) program pembelajaran individu
- tugasan dan masalah ditetapkan pelajar, tidak popular di sekolah,
- guru hanya membantu menetapkan tugasan am, guru hanya memantau proses
- pelajar tetap program pembelajaran, pelajar tetapkan tugasan, masalah dan penyelesaian.
j) ikhtiar pembelajaran
- tugasan ditetapkan pembelajar, pembelajaran ditetapkan individu, guru hanya memantau
- pelajar berusaha sendiri untuk menetapkan tugasan pembelajaran, pelajar memilih gaya pembelajaran sendiri
k) pengajaran kendiri
- semua ditetapkan pelajar, tidak ada bantuan guru, guru pemerhati sahaja, pelajar tetapkan pelajaran, pelajar tetap pendekatan.
No comments:
Post a Comment