Kemahiran berfikir
Kemahiran berfikir merupakan salah
satu lagi kemhiran yang harus dikuasai oleh seseorang untuk mencapai matlamat
falsafah pendidikan kebangsaa. Melalui
pendapat John Dewey dalam buku Poh Swee Hiang (2010), mendefinisikan “berfikir
operasi yang menggunakan fakta-fakta yang sedia ada untuk mencadangkan
fakta-fakta yang lain supaya fakta yang baru dapat dipercayai berdasarkan fakta
yang sedia ada”. Konteks di atas
menerangkan kepentingan keupayaan seseorang guru untuk menguasai kemahiran
berfikir yang sihat iaitu, guru dapat berfikir dengan baik dan mempunyai idea
yang bernas untuk diaplikasikan semasa sesi pembelajaran dijalankan. Sebagai contoh, guru dapat menyediakan satu
set pengajaran yang menarik dengan menggunakan bahan bantu mengajar seperti
video atau pembelajaran dalam bentuk nyanyian untuk menyelesaikan masalah
pelajar mengantuk di dalam kelas.
Selain itu, Melalui laman sesawang
(2008/http://www.slideshare.net) mengatakan “kemahiran berfikir yang
mesti dikuasai oleh guru mempunyai tiga elemen iaitu, pengetahuan, kemahiran
kognitif, dan sikap dan nilai”. Situasi
ini menerangkan elemen yang harus dikuasai oleh guru dalam kemahiran
berfikir. Elemen pertama ialah
pengetahuan iaitu, seorang guru mestilah mempunyai pengetahuan apa-apa sahaja
perkara yang melibatkan pengajaran supaya dapat memahami segala konsep
pengajaran yang hendak dilakukan. Elemen
kedua, kemahiran kognitif iaitu, guru dapat menstabilkan paras pemikiran yang
sihat untuk melahirkan keadaan pembelajaran yang berkesan kerana guru tadi melalui
kemahiran berfikir yang sihat. Elemen
ketiga, sikap dan nilai iaitu, seorang guru mestilah bersikap positif supaya
pemikiran dapat diselaraskan dengan tahap kemahiran berfikir dan melalui sikap
itu akan melahirkan nilai yang baik dalam diri guru tersebut. Konteks tersebut berkenaan dengan tahap
kemahiran berfikir yang baik bagi seorang guru dan elemen-elemen tersebut
merupakan tunjang utama keupayaan seorang guru untuk mengajar dengan cara yang
berkesan.
Sehubungan
itu, kemahiran berfikir untuk dikuasai oleh guru ada empat bahagian iaitu,
berfikir secara kritis, berfikir secara kreaktif, berfikir secara menaakul, dan
strategi berfikir. Dalam bahagian
berfikir secara kritis, seorang guru mestilah berfikir secara meluas dan tanpa
sekatan pemikiran. Situasi ini tentang
konsep cara guru itu berfikir secara menyeluruh dalam semua aspek dan dapat
berfikir secara dalam apa juga perkara.
Manakala dalam berfikir secara kreaktif, guru dapat memikirkan cara dan
teknik yang terbaik untuk digunakan dalam proses pembelajaran. Misalnya, memikirkan cara untuk membuat
aktiviti dalam kelas, seorang guru membahagikan pelajar-pelajar kepada beberapa
kumpulan dan setiap kumpulan dikehendaki meniru perbuatan haiwan berdasarkan
bunyi haiwan tersebut. Dalam berfikir secara
menaakul ialah guru dapat berfikir secara logik berdasarkan maklumat yang
diperolehi untuk persediaan sebelum, semasa, dan selepas mangajar serta
sentiasa memperbaiki gerak didikan di kelas.
Dalam strategi berfikir pula, guru menggunakan strategi yang sistematik
dalam mencorak pemikiran yang berkualiti untuk melahirkan identiti yang
sempurna melalui langkah atau strategi yang berkesan terhadap pelajar.
Secara
konklusinya, implikasi kemahiran berfikir kepada diri seorang guru dan
seterusnya kepada sistem pendidikan negara ialah lebih menjurus kepada positif
iaitu, guru tersebut akan dapat menyelesaikan masalah dalam penyediaan bahan-bahan mengajar untuk
digunakan dalam pembelajaran di kelas dengan cara menguasai kemahiran berfikir
secara kiritis, kreaktif, menaakul, dan mempunyai strategi dalam memikirkan
sesuatu cara atau jalan untuk penyediaan bahan-bahan dan dapat meluaskan
pemikiran guru tadi ke tahap yang lebih tinggi dengan kepakaran menyelesaikan
segala permasalahan melalui penyesuaian tahap-tahap pengajaran dengan peringkat
umur pelajar. Manakala implikasi
terhadap sistem pendidikan negara pula, negara akan mampu melahirkan para guru
yang berkualiti dan cemerlang dalam pengajaran di dalam kelas dan negara
pastinya akan mendapat melahirkan generasi yang cemerlang, gemilang, dan terbilang
hasil didikan guru yang berkemahiran dalam membentuk jati diri yang seimbang
selaras dengan kehendak dan hasrat negara untuk melahirkan modal insan yang
seimbang dari segi emosi, jasmani, rohani, dan intelek selari dengan matlamat
negara untuk mencapai negara maju dalam wawasan 2020 dan transformasi
pendidikan.
No comments:
Post a Comment