AKTIVITI PRATULISAN
Peringkat pramenulis ialah tempoh masa murid-murid disediakan dengan aktiviti-aktiviti menulis sebelum mereka dapat menulis huruf-huruf dengan kemas dan betul. Dalam tempoh masa ini latihan otot-otot, tangan dan jari serta kordinasi tangan dan mata diberikan kepada murid-murid dari awal-awal lagi. Bagi membolehkan mereka menguasai kemahiran membentuk lambang-lambang yang kemas dan jelas, pelajaran tulisan yang dirancangkan haruslah sistematik, bertitik-tolak daripada aktiviti-aktiviti pramenulis ynag berbentuk bebas. Latihan-latihan pramenulis menitikberatkan perkara-perkara berikut:
a) Melakukan latihan-latihan pergerakan tangan
b) Menguasai gerak tangan yang bebas supaya boleh menulis dengan selesa dan sempurna.
c) Melakukan latihan-latihan pergerakan mata.
d) Melakukan latihan-latihan kordinasi tangan dan mata.
Strategi pengajaran pratulisan
Kebanyakan murid yang memasuki sekolah rendah telah pun menerima pendidikan prasekolah di rumah, TASKI atau TADIKA. Mereka telah pun didedahkan kepada asas-asas kemahiran menulis dan membaca. Namun begitu, bagi peringkat permulaan di sekolah rendah, guru patut memberikan kemahiran pratulisan kepada murid.
Latihan pergerakan tangan dan mata, memilih dan memadan objek mengikut bentuk, ukuran dan warna, melukis serta mewarna patut dilakukan. Latihan seumpama ini dapat membantu murid menguasai kordinasi antara tangan dan mata, dan seterusnya akan menyediakan seseorang murid itu untuk menulis.
a. Latihan bagi tangan
Murid dikehendaki:
i. Menggenggam dan membuka tangan. Hendaklah dilakukan beberapa kali.
ii.Menggenggam dan menghancurkan atau meronyokkan sehelai daun atau kertas.
iii.Menggenggam dan merasa beg yang berisi kekacang.
iv.Menggenggam dan merasa bola.
v.Memegang benda-benda seperti pensel atau pembaris. Guru menunjukkan cara memegang yang betul.
vi.Melukis bentuk-bentuk bebas menggunakan jari di udara.
vii.Melukis bentuk-bentuk di dalam bekas yang mengandungi pasir atau tanah.
d) Melakukan latihan-latihan kordinasi tangan dan mata.
Strategi pengajaran pratulisan
Kebanyakan murid yang memasuki sekolah rendah telah pun menerima pendidikan prasekolah di rumah, TASKI atau TADIKA. Mereka telah pun didedahkan kepada asas-asas kemahiran menulis dan membaca. Namun begitu, bagi peringkat permulaan di sekolah rendah, guru patut memberikan kemahiran pratulisan kepada murid.
Latihan pergerakan tangan dan mata, memilih dan memadan objek mengikut bentuk, ukuran dan warna, melukis serta mewarna patut dilakukan. Latihan seumpama ini dapat membantu murid menguasai kordinasi antara tangan dan mata, dan seterusnya akan menyediakan seseorang murid itu untuk menulis.
a. Latihan bagi tangan
Murid dikehendaki:
i. Menggenggam dan membuka tangan. Hendaklah dilakukan beberapa kali.
ii.Menggenggam dan menghancurkan atau meronyokkan sehelai daun atau kertas.
iii.Menggenggam dan merasa beg yang berisi kekacang.
iv.Menggenggam dan merasa bola.
v.Memegang benda-benda seperti pensel atau pembaris. Guru menunjukkan cara memegang yang betul.
vi.Melukis bentuk-bentuk bebas menggunakan jari di udara.
vii.Melukis bentuk-bentuk di dalam bekas yang mengandungi pasir atau tanah.
viii.Memasang butang baju, menanggalkan dan memasang semula.
ix.Membuka tali kasut dan mengikat semula.
b. Latihan bagi mata
Murid dikehendaki:
i.Menutup kedua-dua mata dengan tangan, membuka mata, melihat dan menyebut benda yang ditunjuk atau dipegang oleh guru.
ii.Menutup sebelah mata, melihat dan menyebut benda yang ditunjuk atau dipegang oleh guru. Lakukan latihan yang sama pada mata yang sebelah lagi.
iii.Melihat sesuatu benda yang dipegang oleh guru dan dibawa dari kiri ke kanan dan dari kanan ke kiri.
iv.Menyebutkan nama benda-benda kecil yang dipegang oleh guru seperti getah pemadam, pengasah pensel, mancis, dan seterusnya benda-benda sederhana besar dan benda-benda yang besar.
v.Menyebutkan warna benda atau alat yang ditunjukkan oleh guru.
vi.Menyebut bentuk blok-blok geometri yang diperbuat daripada kadbod atau plastik sama ada segi empat, segi tiga, bulat, separuh bulat, bujur dan sebagaimya.
c. Latihan bagi kordinasi mata dan tangan:
Murid dikehendaki:
i.Menyusun benda mengikut golongan bagi benda yang sama bentuk, warna atau ukuran.
ix.Membuka tali kasut dan mengikat semula.
b. Latihan bagi mata
Murid dikehendaki:
i.Menutup kedua-dua mata dengan tangan, membuka mata, melihat dan menyebut benda yang ditunjuk atau dipegang oleh guru.
ii.Menutup sebelah mata, melihat dan menyebut benda yang ditunjuk atau dipegang oleh guru. Lakukan latihan yang sama pada mata yang sebelah lagi.
iii.Melihat sesuatu benda yang dipegang oleh guru dan dibawa dari kiri ke kanan dan dari kanan ke kiri.
iv.Menyebutkan nama benda-benda kecil yang dipegang oleh guru seperti getah pemadam, pengasah pensel, mancis, dan seterusnya benda-benda sederhana besar dan benda-benda yang besar.
v.Menyebutkan warna benda atau alat yang ditunjukkan oleh guru.
vi.Menyebut bentuk blok-blok geometri yang diperbuat daripada kadbod atau plastik sama ada segi empat, segi tiga, bulat, separuh bulat, bujur dan sebagaimya.
c. Latihan bagi kordinasi mata dan tangan:
Murid dikehendaki:
i.Menyusun benda mengikut golongan bagi benda yang sama bentuk, warna atau ukuran.
ii.Menyusun gambar-gambar yang diselaraskan mengikut urutan.
iii.Mencantum bahagian-bahagian gambar yang terpotong, misalnya jigsaw puzzle.
iv.Melambung dan menangkap bola sama ada di tempat berdiri secara individu atau dengan bergerak di padang bersama pasangan,
v.Mewarnakan gambar yang diberikan oleh guru.
vi.Mencantum titik atau sempang untuk membentuk huruf atau gambar.
vii.Mencantum arah jalan atau aliran sungai.
viii.Memadankan gambar bagi benda-benda yang serupa.
ix.Memilih gambar yang berlainan dalam satu set.
x.Mencari lima perbezaan pada sekeping gambar yang seakan-akan sama dengan gambar asal.
xi.Mencari lima benda yang tersembunyi dalam sebuah lukisan.
xii.Membuat garisan lurus dari atas ke bawah atau sebaliknya
iii.Mencantum bahagian-bahagian gambar yang terpotong, misalnya jigsaw puzzle.
iv.Melambung dan menangkap bola sama ada di tempat berdiri secara individu atau dengan bergerak di padang bersama pasangan,
v.Mewarnakan gambar yang diberikan oleh guru.
vi.Mencantum titik atau sempang untuk membentuk huruf atau gambar.
vii.Mencantum arah jalan atau aliran sungai.
viii.Memadankan gambar bagi benda-benda yang serupa.
ix.Memilih gambar yang berlainan dalam satu set.
x.Mencari lima perbezaan pada sekeping gambar yang seakan-akan sama dengan gambar asal.
xi.Mencari lima benda yang tersembunyi dalam sebuah lukisan.
xii.Membuat garisan lurus dari atas ke bawah atau sebaliknya
No comments:
Post a Comment