Friday, 20 July 2012
Tujuan ejaan diajar:
1. Dapat melatih murid-mrid mendengar perkataan dengan baik dan menulisnya dengan tepat
2. Dapat melatih dan meningkatkan pengamatan murid-murid melalui deria telinga
3. Dapat melatih murid-murid menulis melalui pendengaran dan bukan melalui peniruan
4. Melatih murid-murid mengenali dan mempertingkatkan kepekaan mereka terhadap perkataan-perkataan tertentu
5. Meningkatkan kefahaman murid-murid terhadap makna atau konteks perkataan dan boleh menggunakannya dalam konteks situasi yang betul
6. Menigkatkan perbendaharaan kata murid-murid
Kaedah mengeja yang betul
i) Kaedah mengeja
-mengeja dan membatang suku kata seperti b, a, = ba; t, u = tu. Kemudian suku-suku kata ini digabungkan menjadi perkataan, misalnya ba, tu = batu.
- Mengeja terus sesuatu perkataan seperti b, a, t, u = batu
ii) Kaedah bunyi
-Membunyikan suku kata dan menyambungkan dengan suku kata yang lain,misalnya ba, tang = batang
-Membunyikan huruf-huruf dahulu, lepas itu menjadikannya suku kata danakhirnya perkataan. Misalnya ,- b (beh), a (ah) = ba- t (teh), u (uh) = tu- ba + tu = batu
iii) Kaedah Huruf
-Kaedah ini yang tertua dijalankan dari semenjak kerajaan Greek dan Rom. Kaedah ini mementingkan mengenal nama-nama huruf dan bunyi huruf-huruf itu
-Kaedah ini dimulakan dengan mengenal nama-nama huruf ± a, b, c, d ± y, z,vokal dan konsonan
-Di dalam bahasa Malaysia yang dibunyikan ialah:vokal - a, e, i, o, uvokal dan konsonan ba, be, bi, bo, bu diftong ai, au, oi.
-Kemudian bunyi-bunyi itu disambung supaya menjadi suku kata, misalnya ba +tu = batu, a + ku =aku dan sebagainya.
-Kemudian mengenal rangkai kata, ayat dan seterusnya diajar membaca
iv) Kaedah Pandang Sebut
-Kaedah ini mementingkan dua perkara:- Membunyikan perkataan atau rangkai kata berdasarkan pengalaman melaluigambar.- Membunyikan ayat melalui gambar yang ada cerita
Labels:
bmm 3104
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment