Pages: nuffnang_bid = "a25e58467f783548fc
Kemahiran
Belajar
Menurut Ramlan Hamzah dan Lily
Mastura Harun (2008), mengatakan “belajar ialah satu proses tindakan yang
dilakukan oleh seseorang untuk mendapatkan suatu perubahan tingkah laku yang
baru secara keseluruhan sebagai hasil pengalaman individu itu sendiri dalam
interaksi dengan persekitarannya”.
Konteks istilah di atas menerangkan bahawa belajar merupakan kemahiran
yang amat penting dalam proses tingkah laku pembelajaran secara keseluruhannya. Setiap individu haruslah mempunyai kemhiran
belajar yang berkualiti, termasuklah individu yang bergelar guru. Hal ini penting kerana seorang guru mampu
melahirkan generasi muda yang berpotensi tinggi dalam akademik mahupun secara
keseluruhan dalam aspek kehidupan masa kini, jika seorang guru itu mengamalkan
kemahiran belajar yang baik dan diaplikasikan dalam pembelajaran seharian untuk
merangsang tahap pemikiran pelajar-pelajar secara sihat mengikut cara yang
betul.
Selain itu, melalui kemahiran
belajar, guru dapat menguasai tahap penerimaan yang baik terhadap isi pembelajaran
yang baru. Situasi ini mengambarkan
tentang keadaan guru yang mempunyai pengetahuan dalam kemahiran belajar ini
menunjukkan tahap keterbukaan terhadap sesuatu yang baru itu senang untuk
diterima dan dapat mengaplikasikan dalam pembelajaran sesuai dengan matlamat
falsafah pendidikan kebangsaan yang menegaskan perkembangan potensi diri
individu iaitu, emosi, rohani, jasmani, dan intelek. Selaras dengan matlamat itu, seorang guru itu
haruslah mempunyai kemahiran belajar yang bersistematik supaya matlamat
falsafah pendidikan kebangsaan dapat dicapai dengan cemerlang melalui titik
keringat yang gigih dalam melahirkan anak bangsa yang berwibawa dalam ilmu
pembelajaran dan ilmu akhirat.
Seterusnya, kemahiran belajar yang
penting untuk dikuasai oleh seorang guru ialah guru dapat menganalisis pelbagai
maklumat daripada sumber-sumber pembelajaran dan pengajaran seharian. Hal ini dapat menjelaskan tugas seorang guru
dalam kemahiran belajar ini iaitu, guru dapat menganalisis pembelajaran
seharian sama ada berkesan ataupun tidak.
Oleh yang demikian, kemahiran menganalisis pembelajaran melalui
sumber-sumber maklumat perlu dilakukan oleh seorang individu yang bergelar guru
sebelum memulakan pembelajaran agar pembelajaran dapat dijalankan secara
teratur dan berkesan.
Tambahan lagi, seorang guru memiliki
keupayaan dalam membuat penilaian terhadap pelbagai sumber-sumber pembelajaran
dan pengajaran harian. Situasi ini
memperlihatkan tentang perkara yang harus dititikberatkan oleh seorang guru
sebelum memulakan pembelajaran iaitu, guru tersebut perlu membuat penilaian
terhadap isi pembelajaran yang hendak disampaikan kepada pelajar-pelajar sama
ada sesuai dengan keupayaan dan tahap kognitif kanak-kanak tersebut atau tidak
sesuai. Hal ini bertepatan dengan pendapat
Piaget dalam buku Tuan Jah Tuan Yusof (2011), “kanak-kanak akan melalui
peringkat perkembangan kognitif yang sama tetapi pada usia yang berbeza. Kanak-kanak akan membina pengetahuan mereka
secara aktif untuk memahami persekitarannya”.
Melalui pendapat ini dapat dilihat bahawa kanak-kanak atau pelajar
mempunyai tahap pemikiran yang berbeza-beza mengikut umur dan tahap. Oleh itu, guru haruslah menyediakan
pembelajaran yang telah dinilai sebelum dijalankan dan bersesuaian dengan tahap
kognitif pelajar yang diajar.
Lantaran itu, cara-cara
mengoptimumkan sumber-sumber pembelajaran dan pengajaran. Seseorang guru mesti menguasai kemahiran
belajar dalam aspek mengoptimumkan sumber-sumber pembelajaran supaya
pembelajaran menarik untuk disampaikan kerana dapat memberikan pelajaran yang
terbaik dan memenuhi kehendak minat pelajar serta mudah untuk difahami. Langkah ini adalah satu keperluan dalam
mencurahkan ilmu kepada jiwa-jiwa muda permata bangsa iaitu, guru mencari
cara-cara ataupun teknik-teknik serta kaedah-kaedah yang terbaik untuk
digunakan dalam pembelajaran bagi mewujudkan satu suasana yang harmonis dari
segi pembelajaran dan pemahaman pelajar terhadap isi pembelajaran yang telah
disampaikan oleh guru itu tadi. Sebagai
contoh, guru mencari jalan terbaik untuk mengajar pelajar-pelajar yang lemah
dengan memberikan isi pembelajaran yang ringkas dan mengutamakan kefahaman
pelajar terhadap isi pelajaran tadi.
Secara Kesimpulannya, implikasi
kemahiran belajar yang mesti ada dalam diri seorang guru terhadap sistem
pendidikan negara dapat meningkatkan kualiti hasil pendidikan kerana guru
menganalisis maklumat, menilai maklumat, dan mengoptimumkan sumber untuk
memilih segala kaedah, teknik yang sesuai, bermutu, berkualiti dan kreaktif
dapat diterapkan dalam proses pembelajaran supaya negara dapat melahirkan
generasi yang pintar hasil didikan guru berkemahiran.
No comments:
Post a Comment