Pages: nuffnang_bid = "a25e58467f783548fc

Thursday 29 September 2011

Kepentingan Pemuliharaan Dan Pemeliharaan Alam Sekitar Berdasarkan Objektif Pendidikan konservasi UNESCO 1976

Menurut Ford, P.M. (1981), Pemuliharaan dan pemeliharaan alam sekitar amat perlu dilaksanakan kerana alam sekitar memainkan peranan yang penting dalam kehidupan manusia.  Segala pencemaran yang telah berlaku terhadap alam sekitar sama ada pencemaran air, udara, bunyi dan sebagainya akan memberi kesan secara langsung dan tidak langsung kepada alam sekitar dan juga manusia itu sendiri.
            Selain itu, air merupakan sumber yang paling penting dalam kehidupan kita. Pencemaran air seperti membuang sampah dan sisa toksik ke dalam sungai dan sebagainya akan memberikan kesan buruk kepada kehidupan manusia.   Sumber air akan menjadi kotor dan beracun dan tidak boleh digunakan.   Secara tidak langsung, manusia yang menggunakan air yang tercemar akan mendapat penyakit yang membawa mudarat kepada kita.   Oleh itu, kita perlu menjaga kebersihan sungai agar sumber air yang kita perolehi selamat untuk digunakan.
            seterusnya, aktiviti pembalakan yang berleluasa akan memberikan kesan buruk kepada alam sekitar dan hutan-hutan.  Sekiranya aktiviti ini tidak dapat dikawal, jumlah tumbuhan hijau akan berkurangan dan ini akan menjadikan cuaca semakin panas dan tidak stabil.  Oleh itu, beberapa usaha telah dilakukan seperti membenteras aktiviti pembalakan secara haram dan membuat hutan simpan di tempat-tempat tertentu untuk memastikan flora dan fauna terjaga dengan rapi.
            Akhir sekali, perkembangan teknologi masa kini dan peningkatan aktiviti manusia telah memberi banyak sumbangan dan kemajuan dalam bidang sosial, ekonomi dan politik sejagat.  Namun secara tidak langsung, segala proses untuk pelaksanaan objektif pembangunan tersebut telah menyebabkan pencemaran terhadap alam sekitar.  Pencemaran alam sekitar akan menyebabkan penurunan taraf kesihatan dan keselamatan penduduk , penipisan lapisan ozon, penghapusan hidupan akuatik serta kepupusan flora dan fauna.
            Secara konklusinya, kepentingan pemuliharaan dan pemeliharaan berdasarkan objektif pendidikan konservasi amatlah penting untuk direalisasikan oleh manusia supaya keselamatan alam sekitar akan lebih terjamin pada masa akan datang.

13 comments:

  1. thanks for the information...sgt brguna utk pembentangan sy... :)

    ReplyDelete
  2. artikel yang bagus. mohon izin untuk edit dan repost di blog

    http://www.pbssainsonline.blogspot.com/

    jemputla datang ke blog ni.

    ReplyDelete
  3. thanks..akhirnye sy dpt maklumat untuk menyiapkan folio sains...

    ReplyDelete
  4. sama-sama , jangan lupa follow

    ReplyDelete
  5. wlcme, jgn lupa follow blog ok :)

    ReplyDelete
  6. this is great!! I like it.Thanks.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete